Followers

Tuesday, May 23, 2017

Belajar Bersyukur

Ya Allah banyaknya aku merungut, banyaknya aku mengeluh, banyaknya aku aku tak puas hati. Padahal Allah dah atur sebaik baik perancangan untuk aku. Yang mana, kalau nak dibandingkan dengan orang lain, banyak lagi yang nasib lebih malang dan sedih.

Hari ni aku insaf. Alpa diri ni bila terlalu mengejar kesempurnaan, keseronokan yang kita rasa itulah kebahagian sebenar kononnya. Hakikatnya, nikmat hidup yang Allah kurniakan sekarang ni adalah sebaik-baik nikmat yang mungkin orang lain tak pernah dapat dan betapa mereka menginginkannya.



Kita sibuk mengejar apa yang kita belum dapat sampai lupa mensyukuri apa yang telah kita terima.

Contohnya, kita sedih bila suami tak belikan hadiah masa hari-hari istimewa kita. Tapi sedar takk kita, ada isteri yang lebih malang, makan pakai keperluan sehari hari pun suaminya tak pernah beri. Lagi kesian kan? Jadi  Bersyukurlah kita Allah kurniakan suami yang tak pernah abai tanggungjawab kepada keluarga. Belajar bertolak ansur dan menerima.

Kehidupan.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails