Followers

Wednesday, November 13, 2019

Photoshop Tutorial : Convert 4 Colur Image to Single Pantone Colour

Aku nak selitkan tutorial Photoshop la hari ni. Pasalnya dari semalam aku kusut nak siapkan artwork yang ada special effect Hot Stamping ni. Adoi jenuh meng google. Aku ni asal programmer, terjebak dengan design & printing ni sambil-sambil je. Kalau part-part design biasa tu aku ok saje. Tapi bila tiba part ko nak submit artwork, production kata nak kena convert, fill in pantone colour bagai, garu kepala jugak aku. So kena lah belajar sendiri, kerut kerut dahi cari solution.  Part text nak convert to Pantone tu dah senang, part image tu payah nak cari tutorial.


Ok lets tutorial..

How To Convert 4C Image ti Single Pantone Colour.

1.  Buka fila image tu kat Photoshop
2.  Kat menu bar atas tu Klik IMAGE > MODE > GRAYSCALE
3.  Pastu buka Image yg dah dalam mode gray scale tu kat file baru.
4.  Kat menu bar atas klik IMAGE >MODE > DUOTONE
5.  Tukar kepada MONOTONE
6. Klik colour tu dan pilih PANTONE COLOUR kod yang nak tukar
7. Taraaaa... Siap!


Nampak senang, tapi mengagau cari step paling senang ni. Punya banyak tutorial complicated yang aku jumpa buat aku serabut kepala.

So simpan sini tutorialnya. Semoga aku tak serabut kelibut lagi cari tutorial ni lepas ni..haha

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails