Followers

Monday, April 27, 2020

Covid 19 dan PKP di Malaysia Pada Tahun 2020


covid 19 malaysia

Aku rasa nak menulis pasal Covid 19 yang tengah menggila sekarang ni. Tahun 2020 semestinya menjadi sejarah yang tak mungkin orang lupa.  Setakat 27 April 2020, hampir 3 Juta manusia yang dah dijangkiti seluruh dunia. Virus bermula kat Wuhan China dan mula menggila kat sana dulu. Jumlah kes positif dan kematian kat sana meningkat setiap hari. Sampai mayat yang banyak dibakar untuk dilupuskan.

Ekonomi teruk ya. Buat pertama kali most Syarikat Penerbangan tak beroperasi. Semua orang tak dibenarkan keluar negara. Lockdown  serata negara yang teruk dijangkiti. Rakyat tak boleh keluar rumah kecuali untuk membeli barangan keperluan. Itu pun sesetengah tempat yang berzon merah, langsung tak boleh keluar rumah. Segala bantuan makanan dan keperluan kerajaan hantar sendiri ke rumah.  Segala Sekolah, Universiti, Kilang, Pejabat dan semua tempat kerja (kecuali yang terlibat dengan bekalan makanan, keperluan asas, kesihatan)  tak dibenarkan beroperasi.

Lepas China, Itali pulak meningkat kes tiba-tiba. Malaysia pun sama naik dengan Itali mula-mula tapi ALhamdullilah Malaysia makin terkawal now  setiap hari semakin menurun. Now merika Syarikat yang mendahuli, kes dari negara itu saja dah hambir sejuta!  Alhamdullilah Malaysia dapat kerajaan baru (Pakatan Nasional) tepat pada masanya. Yang mana mampu control dan buat macam-macam plan terbaik dan logik untuk Malaysia hadap malapetaka Covid 19 ni. Tak tau lah kalau kerajaan lama yang asyik gila kuasa dan pangkat tu yang masih pengang Malaysia macam mana jadi Malaysia sekarang ni. Thanks frontliner dan terutamanya Dr Noor Hisham  selaku hero Malaysia dalam menentang Covid 19 kat Malaysia ni. Dia diiktiraf sebagai antara Doktor terbaik dunia menangani Covid 19 tau. Hebat! For me, gabungan Kerajaan baru, Dr Noor Hisham dan frontliner-frontliners ni lah yang menjadi punca kejayaan Malaysia melawan wabak Covid 19 ni.

Syabas lah Malaysia. Harap virus ni lenyap terus di Malaysia dan dunia menjelang Mei 2020 ni. Lepas ni sis nak cerita pasal Perintah Kawalan Pergerakan kat Malaysia yang kami semua sedang jalani masuk hari ke ke 41. Ada 15 hari lagi insyAllah kalau PKP tak dilanjutkan lagi.

2. Start PKP
Antara langkah berkesan Kerjaan Malaysia dalam menangani Covid 19 ini ialah Perintah Kwalan Pergera

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails