Followers

Saturday, April 6, 2019

Dah lama nak buat posting pasal ni. Aku dan anak-anak. Sebagai kenangan dan juga ingatan. Sebab aku pun sendiri selalu lupa Umur, tahun masa aku melahirkan 3 orang anak ni.  Alhamdullilah Allah kurniakan aku 3 orang anak yang sihat sempurna fizikal mental. Aku je kot sebagai ibu yang tak sempurna sebab selalu kurang sabar dalam melayan dan membesarkan mereka. Payah nak melawan perasaan marah bila anak-anak buat perangai yang sememangnya perangai seorang budak - budak.  Sebagai seorang ibu yang baik sepatutnya kena lebih sabar dan bertenang kan? InsyaAllah perlahan-lahan kita cuba. 


Anak pertama pada tahun 2013, masa umur 26 Tahun 

Intan Darina. Masa mengandung dia aku still kerja kat KL. Lepas 3 bulan cuti bersalin, aku terus hantar notis 3 bulan berhenti kerja. Maka umur dia 6 bulan, Officially aku dah jadi suri rumah tangga. Jadi dia dapat perhatian lebih. Tapi dapat bermanja kejap je, tak smapi umur 2 tahun, aku pregnant lagi. Sejak pregnant ke2, aku mcm emosi terlebih, selalu Intan kena marah. Ya Allah kesiannya bila ingat balik. Aku marah kt org lain, tapi Intan jadi mangsa. Sedih bila ingat balik.



Anak kedua pada tahun 2015, masa umur 28 Tahun

Satu-satunya anak lelaki. Masa pregnantkan dia, Intan start la kena marah dengan aku selalu. Sebab aku selalu stress. Masa tu still duduk rumah FIL. Kesian intan masa tu. Sejak pregnant dan bersalin Adam ni, muka aku breakout teruk. Teruk dalam sejarah. Ambil masa nak pulih. Punca dari hormon aku rasa.

Bersalinkan Adam paling cepat dan mudah. Alhamdullilah, anak kedua ni pun penyejuk hati sangat, tak banyak kerenah, still manja sampai sekarang. Ye, sampai dia nak masuk tadika pun aku berat hati.  Nak dia sentiasa kat rumah je dengan aku.  


Anak ketiga pada tahun 2017, masa umur 30 tahun.

The latest one. Aisyah Medina. Masa pregnant dia, aku depression kot. Kuat sgt emosi aku, Memang tiap kali pregnant emosi aku sangat la sensitif. Sampai terbawa masa pantang. Terpaling emosi aku rasa masa mengandungkan ank ke 3 ni. Mula-mula risau juga jadi apa apa kat dia dalam perut sebab aku memang asyik menangis yang truk gila, gila melayan perasaan. Semua benda aku ambil serius dan sensisitf.  Sampai intan dan Adam bergaduh, menangis pun aku tak boleh tahan.

Lepas dia lahir, slowly aku cuba kawal emosi. Jadi lebih sabar sikit. Tak nak ambil serius sangat semua benda. Sakit tau tekanan perasaan tu. Nak jadi normal macam orang biasa yang tinggi sabar walaupun hakikatnya tak mudah.


-----------------------------------------------------------------------


Baiklah anak dah 3. Sekarang masa untuk bertenang,  Stop buat seketika or maybe selamanya untuk beranak lagi. Untuk ketenangan hidup dan  bagi masa untuk ibu korang menjadi manusia yang lebih bersabar.

InsyaAllah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails