Followers

Friday, April 12, 2019

Myvi Ku Cedera Lagi

Kejadian terjadi masa nak hantar Adam ke sekolah tadi. Jalan kampung, sempit. Nak elak kereta laju arah bertentangan, tayar kereta aku bergesel dengan tunggul kayu besar betul-betul kat bahu jalan. Tunggul tu memang betul-betul kat hujung tar, jadi bila kau elak sikit je ke tepi terus tayar kereta bergeser sampai terkopek sikit tepi tunggul kayu tua tu, pastu sepihan dia masuk bergulung gulung kene telan dengan tayar sampai tayar pecah dan bawah tu bengkok. 

Hari yang malang.  Tapi aku hadap dengan redha.  Sebab hari ni kita buat Birthday Party Intan, jadi emosi kene kontrol. 


6 tahun lepas. Sebelum intan ada. Sebelum aku kahwin. Ye masa aku anak dara, duduk dengan mak ayah lagi kat JB, aku pernah 2 kali excident. Satu org sondol kereta aku, satu lagi aku yang rempuh pintu van.  Tindakan pertama aku bila excident tu terus call abang aku. Sebab aku tak nak Ayah aku risau. Tapi abang aku tetap akan bagitau ayah jugak lah penyudahnya sebelum dia datang tolong aku. Masa tu ayah akan call aku terus.

"Excident kat mana?"
"Kau ok tak? "
"Teruk tak tu"

Dan aku akan jawab sepatah dua je sebab suara aku confirm terketar ketar sebab ketakutan lepas excident plus terharu sedih Ayah risau sangat pasal aku. 

Dia tanya aku dulu. Tanya keadaan aku dulu ok ke tak. Baru dia akan tanya macam mana boleh excident dan keadaan kereta.  Tak marah pun walaupun baru sebulan kereta tu aku beli. 

Kau faham tak tu? 

Diri aku lagi penting bagi dia daripada kereta tu. 

Betapa aku rindu jadi anak di bawah jagaan mak ayah. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails