Followers

Wednesday, November 29, 2017

Pengalaman Bersalin Anak Ketiga

Sambungan cerita nak bersalin anak ketiga sebelum ni...

Dalam pkul 12 tengahari kami gerak la ke Lipis untuk ke Hospital sebab sakit kontraction masih terasa. Tapi dalam perjalanan, sakit terus hilang. So konfius nak g hospital ke tak. Sampai je Lipis aku ajak makan secret recipe dulu. Tu je la yg ada. Nak mcd non hado kt lipis ni. Maka makan lah kegemaran aku Tom Yum Kung.  Lepas tu sempat lagi jalan2 Pasaraya, Kedai Diy, makan abc, goreng pisang, ais choclate... Hmmm..tp semua tu tak dpt mengubat pun kekecewaan aku tak dapat tunaikan hasrat terakhir sebelum bersalin tu. Tetap kecewa tak dpat jalan2 dan cari makan apa yg aku mengidam hari ni..
Kecewa
kecewa
kecewa

Tapi tak boleh nak tunjuk kekecewaan tu sangat. Tak nak jadi isteri derhaka menjelang hari nak bersalin kan.

Pukul 3.30ptang aku pun terus ke hospital dengan tak rasa sakit ape. Pkul 4 ptg masuk labour room sebab Doktor check dah buka 4 cm. Sakit masih tak rasa. Pkul 5.30 petang Dr check tetiba dah bukak 7cm. Mula la sakit. Ingt cepat bukak bukaan sampai 10cm. Rupa2nya sampai pukul 10 malam pun still 7cm. Hazab sangat sakit dia. Malas nak cerita detail.  Sakit sangat. Punya sakit tak tertahan tu, pukul 10 malam tu aku dah macam orang tak betul dah. Sakit sangat-sangat. Suruh husband panggil Dr, doktor macam biasa lah selagi tak bukak 10 cm tak nye layan la kasi beranak. Ntah aku dah sakit macam ape, rasa nak mati je masa tu, berzikir pun menjerit jerit. Last-last datang2 orang nurse yang baik hati sangat, Sorang nama maisarah, sorang lagi aku tak ingat nama nya tapi muka macam mai my best friend kat JB. Diaorg la yang tolong aku bersalin dari bukak 7cm tu, diorang suruh aku teran sikit2 bila contraction kuat datang sambil nurse Maisarah tu tlong bukakan bukaan kat bawah. Ya Allah lega sangat dapat meneran daripada terus tahan sakit tau tak. Akhirnya dengan bantuan 2 nurse ni, terus la buka 10 cm dan diorang suruh teran sepenuh hati, lama2. Banyak kali teran, tak ingat la berapa kali, akhirnya keluarlah baby Girl seberat 3.55kg. Kus semangat, patutlah rasa payah sangat nak teran keluar, baby besar.

Keluar je baby, hilang la sakit, lega sangat.  Lepas baby dah nangis, nurse bawak keluar untuk dibersihkan. Aku jena jahit sikit sebab baby besar. Jahit kali ni rasa sangat weh sebab jahit bahagian kulit. Gasak aku sedut gas sebab nak bagi tak rasa sakit dan nak rehat. Lalok la aku lepas bersalin tu sampai pukul 12 tengah malam. Lepas tu nurse yang sama kejut aku, untuk tukar katil masuk ke Wad. Aku tak berenti lah cakap terima kasih kat Nurse Maisarah tu, memang terhutang nyawa sangat rasa dengan dia. Ye la, masa aku sakit sangat2 tu, Doktor cuma cakp sabar, sabar macam tu la nak bersalin memang sakit macam tu. Sabar ayah dia! Mungkin sebab dia dah lali tengok ibu sakit nak beranak kot. Sakit gila ok. Nurse ni je yang ada perasaan simpati lebih dan tolong aku cepatkan bukaan dan sampai bersalin. Masa dia tolak aku ke wad tu, aku doa dalam hati, semoga Allah permudahkan semua urusan dia, semoga Rezeki dia semakin murah dan dapat semua yang dihajati.


Husband. Alhamdullilah bersalin anak ketiga ni dia ada dalam labour room sepanjang aku sakit 7cm tu sampai bersalin walaupun ada berapa kali keluar sembahyang Maghrib dan isyak. Eh macam macam alasan dia nak keluar juga masa last2 tu, nak berak la, Ayah cik datang la. Tapi aku tak bagi, Aku sakit gila kot, rasa nak mati je masa tu. Serius. First time dia ada dalam labour room sampai baby keluar.. Sampai aku masuk wad, lepas tolong aku bersihkan diri semua, suap bubur mama masak, aku dah baring atas katil baru dia balik.

Semalaman je kat wad, esok petang dah boleh keluar dah. Alhamdullilah. Semuanya mudah, cuma masa kat labour room tu la skait yang tak akan aku lupakan.

Cukup la 3. Ni anak bungsu saya. Tak sanggup kot ingat balik sakit dia macam mana.

Plus.. Masih kecewa hasrat sebelum bersalin tak tertunai..

So jadi serik untuk bersalin lagi buat masa ni.

Sekian, begitulah cerita pengalaman bersalin saya untuk anak ketiga ini. Penuh emosi ya.

1 comment:

SYANI said...

Tahniah dah selamat bersalin.. Selamat berpantang.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails