Followers

Thursday, February 22, 2018

Donut Gebu Sepantas Kilat

Awal bulan 2 hari tu, anak anak semua demam. Ya Allah letik teramat. Demam bergilir gilir. Dan demam tu on of. Selama 2 minggu. Bayankan lah nak jaga 3 orang sekaligus demam. Memang penat, sedih bercampur risau. Dalam hati sentiasa mintak Alah sembuhkan semuanya. Siap solat hajat, telefon mak kat JB mengadu. Alhamdullilah mak aku bagi la tips baca Alfatihah dan 3 qul 3 kali tiup kat ubun2 anak. Bila dalam kerisaun macam tu, bila mak bagi tips dan cakap yang positif, kita pun jagi makin lega dan positif.

Aku sangat la tak suka bila aku tengah risau, orang tambah kan lagi risau dan serabut aku. Duk kalut la cakap risau risau anak demam lama, nanti masuk wad la, kene masuk air la, amik darah lah. Anak kau sakit ni, sakit ni. Perlu ke nak tambah serabut dan risau orang yang dah memang susah hati? Kalau tak boleh membantu, just jangan tambah kerisauan dan buat aku serabut.  Sebab tu aku kata lepas call mak aku, aku lega. Lega sebab mak aku jenis sentiasa positif je, cakap yang positif je, tak cakap benda2 yang menambah kerisauan aku.

Eh dah lari tajuk pulak. Haha.. Ok back to the topic. Masa anak demam biasalah kan, selera makan kurang. Nais memang payah la diorang nak telan. So aku tanya lah nak donut tak? sebab diorg mmg suka donut pans2 aku buat. So aku buatlah petang tu masa diorang tidur.  Dan ni la hasilnya.


Satu adunan dapat 40 biji donut. Sosej rol tu saja aku gentel guna lebihan doh. Tapi budak2 ni tak berminat pun. Diorang bedal donut gula ni saja. Bangun bangun tidur petang je intan bahan 6 ketul, adam baham 3 ketul. Alhamdullilah berselera diorg makan. 


Sian sosej roll tak laku

resepi dounut

Lebihan donut yang aku frozenkan. So goreng separuh masak ja pastu simpan dalam peti. Bertahan la dalam 3 hari. Bukan epired lepas 3 hari tu, tapi habis licin. Hari hari mintak goreng. 


Sekian tu saja kisah demam dan donat anak ku.

huhu

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails