Followers

Thursday, August 25, 2016

Oh Stress Ibu Muda

Muda ke masalahnye? Nak masuk 30 dah tahun depan. Sejujurnya level stress aku pada tahap tertinggi sekarang ni. Banyak benda penyumbang stress. Tapi bukan tu yang nak aku share sekarang ni. Yang nak aku share ialah kesan stress ni kepada persekitaran aku. Serius aku tak suka.

Pertama, akibat stress ni, aku rasa aku tak mampu jadi ibu yang baik, yang boleh bersabar dengan semua kerenah dan perangai anak-anak. Tak mampu nak bercakap lembut lembut 24 jam dengan anak. Kadang kadang, insaf rasa bila tengok kak ipar aku always berlembut dengan Husna, tak pernah dengar dia tinggi suara, Tapi aku, tak lama lah berlembut, 3,4 kali aku cakap intan tak dengar je terus la petir keluar. Aku tak cukup sabar. Sedih. Mesti mertua aku menyampah tengok aku asyik jadi tarzan kat umah dia terjerit jerit marah anak. Tapi ape aku mampu buat, tuhan je tau macam mana aku punya stress. Stress yang tak boleh di keluarkan. Macam terkepung, terpempam dalam kepala.

Kadang pikir elok terus kerja je kat KL dulu. Bebas nak ke mana mana bila stress. Balik kerja boleh makan pizza hut sorang2 bila stress. Boleh jalan jalan sesuka hati bila kau nak. Sekarang nak ke mana pun kena harap suami. Semua tempat pun jauh. Dengan anak kecil dua orang memang agak mustahil nak berjalan bersuka ria bawak dua-dua sekali. Terus rasa cepat la besar anak-anak. 

Punca stress biarlah aku pendam sorang sorang. Sekarang, cuma harap suami faham yang aku stress dan aku perlu release kan stress aku ni sebelum lebih parah. Dan kenapa aku mudah murung bila dia asyik kerja kerja kerja.Kadang stress tu tak terluah, tapi mampu hilang dengan suasana dan persekitaran yang kita suka. Sebab tu aku suka berjalan, bercuti, aku nak luaskan pandangan aku seluas yang boleh supaya terkeluar semua stress dalam kepala.

2-3 hari ni selera makan pun kurang. Sebab tak ada mood menghadapi hari hari yang sama. Dan juga sebab fed up tengok lelemak kat badan sendiri. Mood tak ada, stress tahap tertinggi, muka ketat. Memang simptom orang kemurungan. Please la nak holidayyyyyyyyyyyyy.  Duduk hotel makan sedap-sedap sambil cuci mata je pon cukup la. Penat ok melayan emosi. Kesian anak-anak terbabit sama. Teringin nak jadi ibu yang lemah lembut tanpa tinggi suara dan jegil jegil mata.  Mohon aku tabah menjadi ibu yang baik dengan tahap kesabaran tertinggi.

Sekian,

Ibu muda yang sedang kelaparan tetapi takut dengan lelemak di badan sendiri. 


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails