Followers

Sunday, September 25, 2016

Tips Murah Rezeki

Hari ni aku share salah satu tips murah rezeki yang terpenting sekali InsyaAllah. Aku tidak lah kaya, tidak lah hidup mewah tapi aku tetap bersyukur rezeki yang Allah beri kat aku sentiasa cukup, cukup untuk diri aku, cukup untuk mak ayah, cukup untuk berbelanja lebih sekali sekala juga.  Online seller macam aku, gaji bukan dapat selepuk 3,4 ribu. Kalau pun keuntungan bulan tu 3 ribu, keuntungan tu masuk sikit sikit sepanjang bulan. Maka ada kala dihujung bulan memang sesak bila nak selesaikan semua komitmen serentak.Ada kala, bila dah hujung-hujung bulan, bila sales bisnes online aku tak berapa masyuk, aku dah mula garu kepala hai macam mana lah nak bayar kereta ni, macam mana lah nak bagi mak ayah ni. Tapi sentiasa keajaiban Allah tu ada. Pernah dalam akaun bank cuma ada RM28, esok dah due nak bayar kereta ni. Tawakal je la, kalau tak ada sales masuk, kena korek simpanan ASB la nampaknya. Esoknya pagi pagi bukak whatapps ada 3  customer beritahu baru je bank in duit sebagai confirmation order. Sorang bank in RM80, sorang bank in RM300 dan sorang lagi bank in RM240. Total RM620. Rezeki Allah bagi kan? Terus aku bank in kat Mak untuk duit belanja bulanan kat mak ayah. Fuhh lega sangat.  Petang pulak eh ada lagi yang buat pembayaran RM80.  Terus bayar kereta pulak. Selesai masalah.  


So tips untuk murah rezeki aku ialah DAHULUKAN IBU BAPA. Dalam apa pun, dahulukan Ibu bapa. Dulu gaji first kerja aku lepas habis belajar cuma RM1500. Tu pun rasa banyak. Masa tu duduk rumah mak ayah lagi. Dengan gaji RM1500 tu, komitmen aku bulan bulan hanyalah beri mak ayah RM150 setiap bulan. Tak ada hutang lain. Ptptn pun belum start bayar (Aku kerja lepas habis final exam kat u, graduation day pun belum lagi). Masa tu aku pergi balik kerja naik bas tambang je. Tak beli pun kereta lagi sebab aku rasa gaji aku belum cukup untuk beli kereta. 

Next aku tukar kerja dan gaji aku naik RM1800. Masa ni aku tambah komitmen aku. Beri mak ayah RM200 dan tambah pinjaman pelaburan ASB yang 30k (Monthly RM200). Nampak tak? Aku tambah komitmen aku sesuai dengan kemampuan aku. So aku tak rasa sesak, tak rasa sakit hujung hujung bulan. Tiap tahun dapat la dividen ASB dekat 2k. Lepas gaji aku naik jadi RM2500 baru aku berani beli kereta myvi tu dengan bulanan RM550.  Dan kemudian aku dapat offer pindah kerja KL, Allah murahkan rezeki gaji aku naik lagi, dan rumah sewa company tanggung. Alhamdullilah Allah sentiasa permudahkan urusan aku, Masani aku ligat buat part time bisnes untuk tambah saving dan untuk kahwin. 

Lepas kahwin dengan gaji aku dah RM3+++, aku punya part time income pulak bolehdapat 2k, baru aku ada confident untuk berhenti kerja dan fokus pada bisnes printing aku, (Sebab aku berhenti kerja nak duduk dengan suami dan jaga anak) Dan sampai sekarang lepas 3 tahun berhenti kerja aku tak pernah miss tanggungjawab aku untuk beri balanja pada mak ayah. Dan Alhamdullilah rezeki tak putus. 

Sekarang ni aku tengok ramai je lepas kerja 2-3 bulan terus beli kereta, terus tambah komitmen pinjaman ASB dan sebagainya. Ye mungkin pikirkan masa depan diorang. Bagus kalau betul mampu. Tapi yang tak bagusnya bila kau hanya pikir masa depan kau, tapi kau ketepikan tanggungjawab pada ibu bapa kau. Siap hujung bulan pinjam lagi duit dengan mak ayah. Cuba pikir kat mana silap? Gaji 3-4 ribu mula mula kerja tapi tiap bulan sesak. Silap dia bila TIDAK MENDAHULUKAN IBU BAPA. 

Mungkin ada kata, aku ni senang la, dulu mula-mula kerja tak payah bayar sewa rumah, duduk dengan mak ayah, pastu pindah KL pun duduk rumah company. Pastu berhenti kerja dah ada part time bisnes, dah ada income, duduk kampung, tak banyak keluar duit. Tapi sedar tak, kenapa perjalanan hidup aku dipermudahkan begitu? Pikir pikirkan, renung renungkan.. Semua yang Allah beri tu bersebab. 

Sekian saja tips murah rezeki dari aku untuk kali ini terutamanya kepada graduan graduan baru yang mula mencari kerja atau baru dapt kerja. Percayalah, senangkan ibu bapamu, InsyaAllah Allah lapangkan rezekimu sentiasa sebab pada mereka ada keberkatan. 


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails