Followers

Friday, July 7, 2017

Hutang Aku Bila Nak Bayar??


I hate this damm much!!  Antara sebab aku tak suka pembayaran secara deposit masa urusniaga dengan aku ialah AKU CUKUP TAK SUKA MENAGIH HUTANG dari orang dikemudian hari.   Aku tau, ada pelanggan yang tak ada masalah masa bayaran akhir, tapi manusia manusia yang bermasalah nak bayar ni lah yang menyusahkan aku. Tak faham, ape perasaan berhutang lama-lama.  Seronok hidup macam tak ada masalah, tak ada hutang dan menyusahkan orang lain?

Aku yang beri hutang ni pulak yang bersusah payah nak survive.  Sungguh aku tak faham. Aku ni dalam hidup, selagi hutang dan komitmen bulan-bulan tu tak setle, tak tenang hidup aku, rasa nak amuk je. Biarlah dalam akaun tinggal 13 hinggit lepas langsaikan semua hutang, tu lgi tenang dan melegakan daripada duit berkepok tapi hutang orang tak bayar.  Serius, kadang sebab dahulukan modal untuk penghutang ni, sambil nak tunggu diorang bayar, aku sampai terpaksa korek2 saving aku tau nak survive, nak bayar kereta, nak bagi mak, nak bayar ptptn, bill telefon, broadband segala. 

Pulak menyakitkan hati bila diorang tak dapat bayar tu bukan nak cakap sorry, bagitau kita sebab tak dapat bayar, aku pulak yang nak kene kejar, nak kena call, msg berpuluh kali tanya, Tolong lah ada effort sikit tunjuk yang kau sebenarnya nak bayar, tapi kau ada masalah terpaksa tangguh, maybe aku boleh terima. Yang aku tak boleh terima dan geram tahap babun ni, kau buat senyap, buat lupa, anggap macam tak ada apa2. Dengan harapan aku lupa lah semua hutang tu???? Serius sedih weh. Lebih 5k hutang orang tak bayar.  Kau anggap 5k tu macam 50sen je kan.

Tolong lah manusia -manusia yang berhutang, pikirkan sikit. Aku ni rasa dah jadi insan teraniya kau tau. Doa orang teraniya ni Allah makbulkan tau. Aku nak doa satu je la, semoga Allah berikan kesedaran untuk korang yang berhutang kat aku ni cepat-cepat langsaikan hutang. Supaya hidup aku tenang, saving aku bertambah semula, dan tak stress terhegeh hegeh kutip hutang macam pengemis minta duit. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails