Followers

Wednesday, August 23, 2017

Perangai Mak Buyung


Asam pedai ikan Mayong bapa mertua saya =)

Hari tu tak tau napa, aku tak ada masak ape2 gulai pun. Ye la malas kan, masak goreng ayam je kat anak tengahari tu. Tapi lepas masak, hidung aku bau asam pedas ikan mayong. Kau tau je la macam mana bau dia kan. Nak kate jiran masak, aiseh cek mana ada jiran, seketul rumah je kat sini.  Tapi serius bau sangat. Terus aku update kat FB, ape kes bau asam pedas ikan  mayong kan? Aduhai rupanya abah (ayah mertua aku ) baca la status aku kat fb tu.. Haaaaaa.. malu. Dia kesian kat menantu dia mengidam asam pedas ikan mayong, terus dia cari ikan mayong kat pasar dan masak khas kat aku. Maluuuuuu gila aku. Hahaha.. Malu2 tapi tetap habis sebekas tu aku makan sorang. Seketul makan dengan nasi. Seketul lagi buat ciciah lempeng petangnya... Haha.. tapi serius malu, sebab aku ni rajin menyebut, masaknya malas. 

Tak tahu lah kenapa. Menandung kali ni aku cukup tak rajin ke dapur, senang cakap amat malas la nak masak. Masak tu tetap la masak untuk suami n anak anak makan, tapi mood dia tak ada, dan tak de la nak buat desert , makanan sedap-sedap lain walaupun teringin. Teringin tu keluar kat mulut je ha. Pastu aku perasan aku masak tak berapa nak umph.. Tak tau pasal ape, sukat garam pun mcam tak reti.  Padahal sebelum ni tak da masalah pun. Elok je dah tau periuk ni garam berapa sudu, periuk tu garam sikit mana. Tapi lately ni banyak fail. 

Ada sekali tu masak nasi goreng masin. Aduhai, komplen husband ku. Sekali rasa memang masin pon. Masak lemak tawar pulak. Aduhai. Ke mana la hilang skill masak aku. Kadang husband tegur, kadang dia salahkan benda lain. Macam hari tu aku masak gulai masam, dia makan je tak da bunyi. Walaupun aku tau rasa dia tak sama, tak umphhhh orang kate.  Dia salahkan tempoyak yg aku guna..hehehe.. Patutlah tak sedap, tempoyak manis syg guna..haha.. Padahal mmg aku masak tak sedap memang pon sejak dua menjak ni. 

So sebab tu, aku jadi bertambah la tak  de feel nak masak, nak makan nasi pun alahai, bercinta..Memang tak berapa selera tngok nasi. Biasa kalau husband kerja siang, dia mmg mkn kat tempat kerja kan, so aku mmg tak masak la tenghari. Tengahari tu aku makan buah-buah, roti ngan telur ke kan. Anak senang je, nasi ngan kicap, ayam atau telur goren je. Petang baru la aku masak untuk laki yang nak makan malam kang. 

Tu la kisah kemalasan Mak buyung mengandung kali ke3 ni.. Ape nak jadi pon tak tau laaaa



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails