Followers

Wednesday, August 23, 2017

Pertama Kali Makan Jering di Umur 30 Tahun

masakan pahang

Ye, rekod dunia telah dipecahkan semalam. Aku dengan rasminya memakan Jering untuk pertama kali dalam seumur hidup. Hahaha.. Al kisah suami beli jering ni, suruh masak sambal serunding tempoyak. Hey, serius aku dah la tak pernah makan jering, masak sambal hering pun tak pernah. Cuma selalu je la nampak menu ni kat rumah mertua kan. Of course la makanan org pahang kan. Tapi kalau sambal petai tempoyak tu biasa jugak la aku masak. Petai lagi la, aku tak makan. Dah berkali masak pun aku tak pernah makan. Bau dia, rasa dia.. Pehh.. Tak boleh terima lagi. 

So balik pada sambal jering ni yang kononnya aku acah cah dah reti masak la, just ikut je la resepi sambal petai tu, cuma tukar jering je. Masak lah aku dengan confidentnya. Tambah udang, sebab aku makan sambal tempoyak udang..hehe. Dah siap masak, makan la buat cecah dengan roti puri. Sekali tergigit jering (aku ingt bawang putih). EH sedap pulak. Tak la bau n rasa kuat macam petai. Haha.. Lalu bertambah jugak lah aku makan sambal jering tu.  

Suami balik kerja, confident la hidang sambal ni kat dia. Tapi dia kata jering nya rangup kenapa? Biasa org masak sambal jering ni jering nya lembut.  Hahaha... Aku mane tau rasa jering macam mana oii.. Aku rasa sedap je.. Maybe aku masak jering tu kejap je macam konsep masak sayur, tak leh lama2 nanti sayur layu lalu hilang khasiat...haha.  Tak tau pulak salah konsep... Konfident je masaka dan makan. Lalu dia suruh berguru lagi dengan mak mertua ku. 

So macam tu lah kisah Aku dan Jering. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails