Followers

Tuesday, June 28, 2016

Puasa dan Raya Sebagai Mak dan Isteri

Berbeza sangat ye berpuasa sebagai mak orang dengan zaman berpuasa sebagai anak orang @ anak dara. Dah jadik mak-mak ni baru ko sedar macam mana pengorbaban, penat lelah mak kau dulu membesarkan kau nak jadikan kau orang macam sekarang ni.Insaf terus ya.  Lagi lagi bulan puasa ni lebih la terasa.

Kalau dulu masa anak dara, duduk dengan keluarga, tak pernah fikir sahur nak masak apa, cuma pikir sahur nanti nak makan apa, nanti mesti mak masakkan. Mak tak pernah fail masak sahur setiap hari. Mak bukan jenis panaskan lauk semalam untuk sahur, dia akan masak fresh setiap kali sahur, baik nasi baik lauk. Dari kecil sampai lah anak-anak dia dah besar beranak pinak pun. Mak masak walaupun hanya nasi goreng untuk sahur. Tapi tu kalau kes mak terlewat bangun. Kebiasaannya mak tak lewat pun bangun. Antara menu sahur Ayam kicap, ayam cili padi, ayam goreng, sayur air, sayur lemak, sambal telur, tempe goreng, ikan goreng, ikan bakar. Gigih kan mak masak? Tu pun tak bersyukur lagi anak dia ni, mak kejut bangun sahur pun payah bangun, bukan suruh masak, suruh makan je pon. Aiyoo, berhabuk rasa mata ni bila teringat. 

Bila dah jadi mak orang, isteri orang ni. Kau rasa kenyang ke, rasa malas bangun sahur ke, rasa tak larat ke, tetap tak boleh tak bangun. Mesti kena bangun sahur. First sebab kau perlukan energy untuk buat kerja rumah, jaga anak dan paling penting untuk menyusukan anak. Kalau tak bangun sahur, memang confirm tak larat. Kadang, dah bangun sahur pun tetap rasa tak larat. Second, dah jadi isteri orang, confirm tanggungjawab sediakan sahur untuk suami. Dan aku mengaku aku tak serajin dan segigih mak aku. Kadang hanya telur kicap @ Ayamas goreng saja. Nasib dapat suami yang makan tak cerewet. Tak pa, pelan pelan kayuh, nanti anak besar sikit I masak special2 untuk U ya husband. Sekarang ni buat semua bena pun nak cepat je, dapat buat sambal telur time sahur tu pun dah kira hebat pasal takut anak bangun menangis lalu langsung aku tak sempat sahur. 

Dulu masa di bawah tanggungan mak ayah, time raya je bukan main nak baju berpasang-pasang, kasut nak baru sesaja. Tak berapa faham yang mak ayah tu bukan la orang ada-ada. Mak ayah pula tak pernah kata tak kalau pasal persiapan raya anak-anak. Dah jadi mak orang ni, baru sedar bila shopping raya oh mai mahalnya baju budak-budak. Beli jugak demi nak happykan anak-anak dan nak diorang cantik pakai baju baru lawa-lawa bila raya. Macam tu la perasaan mak ayah kita dulu jugak kot. Raya kali ni aku lebih touching. Tak kisah pun pasal kasut raya sendiri. Baju raya pun apa yang ada saja. Tak ada nak shopping online menggila macam dulu. Baju anak-anak dah siap shopping. Dan Alhamdullilah tahun ni dapat bagi lebih untuk Mak Ayah untuk belanja raya ni. Tidak lah terlalu banyak, tapi yang pasti lebih dari untuk aku sendiri. Dengan harapan dapat gembirakan diorang dan semestinya untuk ringankan beban diorang 

Masa tu berlalu pantas sangat. Tak sangka aku dah jadi Mak. Dan aku mula lalui step by step yang mak aku dah lalui sepanjang membesarkan kami 4 beradik. Semogaa aku setabah dan sekuat EMAK.     

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails