Followers

Wednesday, June 1, 2016

Zaman Kanak-Kanak


Ini zaman kanak-kanak untuk anak aku. Dunia Intan dan dunia aku zaman kanak-kanak berbeza. Intan Membesar sebagai budak kampung, membesar dikelilingi rapat dengan Mak-mak saudara, ye la duduk pun dekat rumah tok Mama dan Tok Abah dia kan. So dia tak berapa takut orang, mudah rapat dengan orang sebab dah biasa berkawan dengan orang dewasa (Tok mama, Tok abah, bibik & mak cik - mak cik saudara dia). 

Berbeza dengan aku, masa aku sebaya Intan (3 Tahun), duduk kat JB, Mak ayah aku duduk sendiri lepas kahwin, tak duduk dengan parents diorang. So hidup aku memang rapat dengan Mak Ayah saja, dan jiran aku ialah keluarga Mek Tam aku beserta anak-anak dia yang lebih kurang sebaya aku. so aku berkawan dengan sepupu sepupu yang lebih kurang sebaya aku je la. Jadi bila sesekali balik kampung atau pergi kenduri, memang akan melekat je, takut ngan orang luar. 

Kawan - kawan baik aku masa tu tak lain tak bukan sepupu aku Kak Ham &  Selly. Main sama-sama, gaduh sama-sama. Kak Ham ni la orang pertama ajar aku melukis. Aku ingat lagi. Kami beza 2 tahun. First dia ajar aku lukis orang muka petak. Sejak tu aku memang minat melukis dan mewarna. 

Masa aku umur 6  tahun, family aku pindah ke Skudai. Aku masih rapat dengan kak ham. Setiap kali cuti sekolah mesti pakat sama-sama nak duduk kampung, rumah arwah atok. Calling-calling la kami set hari apa nak balik kampung. Excited sangat kalau balik kampung sama-sama. Biasanya mak aku akan tinggalkan aku kat kampung seminggu. Budak bandar bila dapat balik kampung, bukan main la seronok. Dapat tengok sungai belakang rumah atok, makan buah-buahan masa musim buah, panjat pokok, buat pondok kat belakang rumah atok, siap masak megi lagi. Semua tu mana lah dapat nak buat kat bandar, kat kawasan perumahan. Tu yang seronok sangat dapat balik kampung lama-lama. 

Tapi Intan, tiap hari pun dia duduk kampung, Tengok sungai hari-hari, makan durian sepuasnya tiap kali musim buah, main basikal keliling rumah, semuanya dia dapat buat hari-hari.  Tapi dia tak dapat tengok bas hari-hari, mungkin dia terbalik dari aku, rindu pulak nak balik rumah tok mak tok ayah dia kat JB, boleh pergi shopping mall selalu, main playground hari-hari, nak pergi mana-mana dekat dan cepat, dan lain-lain lagi. 

Gitu lah beza nya Intan dan aku.. Tak ada pulak gambar aku kecik kecik nak tepek kat sini. Huhu.. Next time maybe

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails