Followers

Wednesday, September 30, 2015

Super Mak!

Actually aku penat gila. Berpusing pusing kepala. Plus selsema yang kronik sampai tersumbat hidung. Bayangkan lah, semalam pukul 3-4 pagi baru tidur. Tu pun bukan lah tidur lena, tau je la ada baby kecil kejap kejap kena sondol tanda nak susu. Lagi pulak berhimpit empat beranak satu katil, Haaaa.. Bayangkan la macam mana aku nak bertukar tukar position menyusukan adam. Hai la cabaran anak dua. 

Bangun pukul 8 anak anak masih tidor, cecepat pergi sidai kain yang dah basuh malam semalam. Siap sidai, anak masih tidur, bagus! Dengan tak mandi terus bukak laptop, sambung kerja yang aku stop pukul 3 pagi tadi. Sampai la pukul 11 pagi. Kejut anak, mandikan semua. Ajak main kejap, tidurkan smula si kecik, pastu masak pulak.  Ingat lepas masak dapat makan terus, perut dah berkeroncong lapar tapi si kecik Adam dah bangun pulak. Kenalah layan. Ajak main, pukul 2 ajak kakak dan adik tidur dengan harapan boleh la makan dengan tenang lepas tu. Tapi non hado ye. Kakak terlompat lompat atas katil, adik melekek ketawa suka. Ibu dah nak pengsan lapar dan kepala pusing ok. Mula la aku nak jadi singa, tapi masih dapat control lagi. 

At last dapat makan pukul 3.30 ptg. Si kakak masih tak nak tidur petang, telompat lompat, terjerit jerit main. Adik pulak tidur kejap kejap je. Memang tak merasa lah aku nak sambung buat kerja petang tadi, order dah berlambak, pening kepala aku. Dalam hati aku, si Intan ni kalau tak tidur siang, confirm malam dia mengamuk penat. Hangin je aku. Memang betul pun, malam ni dia start buat perangai. Terpekik pekik, dengki kat adik, mengada ngada dengan papa dia, menangis. Mula mula aku diamkan je. Pandang pun malas. Biar je papa dia yang handle. Lantak la kan korang 2 beranak, aku pun hangin je ngan papa dia tu, hari ni patutnya dia cuti tapi dia kerja jugak, balik lambat pulak tu. Orang patutnya time cuti, cuti lah, luang masa kat family, bawak jalan jalan makan luar ke kan. Aku ni dah la tak da sapa kat sini, jauh pulak tu nak pergi mana mana sendiri. Stress tau tak. Tepu otak kalau lama tak keluar rumah, mula lah muncung muka aku. 

Kemuncaknya, time aku tengah reply whatapps customer sambil buat kira kira, si Intan ni merengek menjerit jerit sebelah aku nak handphone aku. Masa tu dah pukul 11 malam ok. Dia punya perangai mata dah merah, dah penat, tapi nak cari pasal. Yang papa dia sibuk mengadap handphone tak nak layan. Ape lagi, meletus la gunung berapi. Cepuk sikit je pun suruh dia diam dan tidur tapi lagi kuat dia punya melalak. Intan ni perangai dia, kalau melalak kuat kuat confirm muntah. Maka tersembur la muntah atas katil habis habisan. Eeee... Saja dia bagi muntah.  Aku buat dek je. Papa dia yang bawak pergi tandas bersihkan dia, tukar baju semua. 

Masa tu aku memang dah penat gila kot. Dah la baru je tukar cadar petang tadi, kena tukar lagi malam ni. Plus lap lap muntah dia atas katil dan lantai. Intan the diva tu masih la nangis nangis, eh buat buat nangis ok. Sambil nangis boleh stop kejap tanya itu ini pastu sambung nangis. Pura pura sangat. Nasib baik adam behave malam ni, elok je baring kat bawah masa aku bersihkan muntah intan yang macam lava gunung berapi tu. Tapi rupanya diam diam Adam berisi ok. Setle je bersihkan muntah, baru perasan Adam berak. Sampai tembus ok kat seluar dan tilam dia. Dengan kain papa dia sekali kena. Haaaa.. tepuk  dahi aku....

Lepas setle semua, Adam tido, Intan tido, laki tido, aku bancuh nescafe panas. Hirup nescafe panas depan laptop sambil tulis entri ni. Ok dah siap. Sekarang baru boleh mulakan kerja shift malam aku pulak. Penat, pening, pusing. Tapi kerja tetap kerja.. 

Harap semua terutama suami dapat memahami kenapa isteri dia kadang macam tarzan marah anak, mucung panjang sedepa bila merajuk , diam membisu bila terasa hati. I penat. 

Bye 

1 comment:

nini said...

Hihi.....sabar ye kak....mcm2 kerenah dorangg.....hihi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails