Followers

Sunday, March 20, 2011

Saya Tak Marah...

Hari tu outstation ke kuantan selama 2 hari. Macam biasa la, aku kena buat kerja kat satu kolej ni yang merupakan client kami. Selalunya pergi ngan bos, buat kerja pun dengan bos. Tapi hari tu sebab bos ada hal kat tempat len, terpaksalah aku bawak diri sorang-sorang kat situ.

Selesai office hour nak balik la ke hotel. Naik teksi lah kan sebagai wanita bekerjaya yang tidak berkereta kan.. Baru tau ada jugak teksi merah yang cas penumpang per person ye. Kat jb memang tak la kan.

So nak dijadikan cerita, aku naik ngan sorang budak ni, dia student. Masa kitorang naik tu ada lagi sorang penumpang lelaki kat depan. Oraite. Sampai bandar kuantan, student tu turun kat hospital. Dia hulur 3 keping rm1 dan pakcik teksi pulangkan 50 sen. Lepas tu teksi jalan depan sikit nak sampai la hotel.

Sebagai orang yang tak biasa naik teksi kat Kuantan tu, dan teksi pun tak bermeter, maka dengan berhemahnye aku pun tanya la berapa nak byar pakcik? RM 10 kata pakcik tu. Wah. Tercengang aku. Budak tadi turun dari teksi tak sampai pun 5 minit dari aku. 4 kali ganda aku kena bayar ye...

Tak tau la pasal pe, pasal penat kot. Terus aku hulur RM10 tanpa byak songeh walaupun dalam hati dan di dahi penuh kekerutan yang bersimpul-simpul.... Rezeki awak pakcik.. Apa-apa hal jawab la dengan Tuhan...

p/s : Tak suka orang yang suka ambil kesempatan. Ingat lah.. Jangan ambil sesuatu yang bukan hak kita kawan-kawan. Kita tak tau macam mana kesusahan pemilik hak itu akibat tindakan kita atau apa doa pemilik hak itu kepada kita...

Aku tak doa apa-apa... Cuma geleng kepala je bila berdepan dengan manusia yang rakus dan tidak memikirkan halal haram yang bakal menjadi darah daging.




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails