Followers

Monday, April 13, 2015

Awek Zaman Sekarang

Hari ni aku yang memboyot ni ke Pejabat pos macam biasa untuk pos barang  customer. Masuk post office serentak dengan seorang nenek yang tengah pegang buku ASB. Aku tengok abag post office tengah sibuk berborak dengan kawan dia sambil buat road tax sapa ntah. Aku pun duduk la dulu. Perut dah besor ni mana larat berdiri lama-lama. Nenek tadi setia tunggu tepi kaunter siap-siap nak bagi buku ASB dan borang dia lepas abg post office siap berborak sambil buat road tax tu. Oh, lupa bagitau, post offie kampung ni tak da sistem ambil nombor, mungkin faktor orang tak sentiasa ramai macam kat bandar kan. Macam hari ni cuma ada aku ngan nenek tu je kan. 

Jadi bila dah tak ada sistem nombor tu, kita kena faham la kan, tengok sapa datang dulu kita dulukan, akhlak keje jaga, biar rupa buruk jangan perangai hodoh dan kuran sopan.  Lama jugak tunggu abg post office tu berborak ngan kawan dia sambil buat kerja. Ye la, orang tak ramai, nak kalut buat ape bagi dia mungkin, rilex brother, brother rilex la katanya... Nenek tadi masih setia berdiri, dan aku masih duduk kat kerusi depan kaunter. Tetiba datang sorang awek, aku agak umur dia bawah aku dalam 24, 25 tahun gitu dengan tak pandang keliling terus pergi kaunter bagi bill dan duit pada abg post office yang masih tak setle2 buat road tax tu. 

Terkejut beruk jugak aku. APekah ini. Orang kampung yang tidak ada adap sopan. Aku tengok nenek tu dah terkebil kebil mata. Yang abg post office ni laju je uruskan bil awek ni. Siap bill, dapat resit terus blah tanpa rasa bersalah. Sakit pulak hati aku. Kita ni tunggu dah lama boleh pulak dia terus potong Q ke kaunter. Malang la sape buat awek macam ni jadi memantu. Nak sound? Ni bukan tempat aku, kampung orang, aku dagang merempat je, tak la aku berani nak sound. Ni kalau kt tempat aku kt JB nun orang biadap macam ni memang dah kena la, tak sempat kena dengan aku, ramai lagi yang akan memekik..  

Nasib mood aku hari cool je... Kalau tak.. Tak tau nak kata apa..

Moral of the story, kepad muda mudai hormatlah orang lain.. Beratur la kalau pernah pergi sekolah, Tapi kalau dh bodoh sekolah tak pernah pergi dan tak pernah belajar beratur, dont know what to say la.... 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails