Followers

Friday, October 15, 2010

Entri Pagi Ini Adalah Panjang Berjela. Sila Baca Untuk Mendapat Pengajaran Paling Berguna Di Pagi Jumaat Ini

Korang tau la kan aku memang cukup geram dengan teksi yang dekat Esso tu kan. Perhatian : Bustop depan Esso adalah tempat aku naik turun bas setiap hari pergi balik kerja sebagai seorang yang ada lesen memandu tetapi segan memandu.. Segan tau bukan takut =)

Oleh kerana dah memang setiap hari tunggu kat situ hampir setahun setengah ni, maka dah masak sangat dengan perangai shilaker driver2 teksi di situ ye. Mereka ni memang dengan sesuka hati tetapkan tambang sendirik tahap melampau yek.

Masa awal-awal kerja dulu, kalo bus lambat, (bus la yang salah kan walaupun aku yg sebenarnye bangun lambat..huahua) maka terpaksalah aku naik teksi kat esso tu kan. Memang kalau diorang nampak muka aku je 15 hinggit die cas walaupun kat meter tu cuma tulis 10 hinggit jek!

Diorang ni style sekumpulan driver teksi yang tunggu melangok kat bawak jejantas tunggu customer datang sambil main dam dan berborak-borak. Jadi sesiapa yang nak tunggu teksi kat bustop tu, kena naik teksi diorang, tak boleh tahan teksi lain kat tepi jalan. Kalau tahan jugak, diorang akan marah ramai-ramai. Gila jahat!

Aku sekarang memang tak naik dah teksi kat Esso tu kalau lambat. Aku rela amik bus lain, jalan ke depan sikit sampai Seri Putri. Kat Seri Putri tu pun teksi jenis beratur tunggu customer jugak. Tapi tak pernah sekalipun ada driver yang tak ikut meter. Dan sampai ofis kat meter teksi akan tulis 8hinggit, 8hinggit la diorang mintak.

Tak ada bising mintak ikut sukahati makpak dia macam teksi2 kat Esso tu. Alasan driver teksi Esso tu, sebab diorang tunggu customer lama baru dapat, so kena ikut harga diorang. Kepala lutut yek. Yang ko pemalas duk melangok main dam kat situ buat ape? Pergi la jalan cari customer.

Satu lagi kumpulan Driver teksi yang aku senang dan suka ialah yang kat depan Jusco Taman Universiti. Most of them adalah kakitangan UTM yang buat part time bawak teksi atau yang dah bersara. Diorang pun ikut meter. Memang dari zaman utm tak pernah amik lebih. Dari zaman belajar kat UTM sampai lah dah kerja area skudai ni memang selalu la naik teksi kat situ.

Aku tak faham la dengan driver2 teksi yang cekik darah ni. Diorang tak rasa bersalah dan kesian ke menganiaya orang? Kena ingat tau, walaupun depan ko customer macam aku ni tak melawan sebab kau lebih tua dari aku dan kau lelaki, tapi belakang ko, aku sms aduan pada JPJ & LPKP tau..haha.

Lagi satu, kalau setiap customer yang ko aniaya tu merungut, maki, doakan yang bukan2 kat ko walaupun dalam hati, cuba ko bayangkan 40 customer yang buat macam tu. Agak-agak aman ke hidup ko? Tenang ke? Orang yang naik teksi tu sume bukan kaya2. Kalau kaya dah hired driver sendiri dah. Sama-sama cari rezeki beb.

Aku senang je, kena driver teksi yang cekik darah, turun teksi aku catat no plat teksi tu lepas tu sms aduan. Tak pasal ko kena saman 2ratus ye. Tapi teksi yang jujur, menyenangkan hati, turun teksi aku senyum, ucap terima kasih sambil doakan semoga dia semakin dimurahkan rezeki.

Jadi pengajaran dari entri panjang lebar aku pagi ini adalah : Bekerja dengan jujur & menggembirakan orang lain dapat membuat hati menjadi tenang dan rezeki semakin murah. Tak percaya try la buat.

1 comment:

Unknown said...

betul tu,memang ada teksi cekik darah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails