Followers

Sunday, December 20, 2009

Fobia Ku Dalam Bahaya Hiyaa Hiyaa..

Yeah hujung minggu mcam ni aku nak bercerita tentang fobia. Apa itu fobia kawan-kawan? Fobia bermaksud rasa ketakutan yang berlebihan pada sesuatu hal atau fenomena dimana seseorang itu mengalami ketakutan yang tidak wajar atau tidak rasional (irrational fears) terhadap sesuatu benda atau situasi yang khusus.

Pernahkah anda fobia? Ye di sini saya mengaku bahawa sahaye adalah pesakit fobia. Okeh, tak semua orang ada rasa ke'fobia'an seperti yang aku alami. Penyakit fobia ni kadang-kadang serius yang menyusahkan hidup kita.

Fobia aku yang pertama adalah kepada DARAH dan something yang berkaitan dengan darah seperti kecederaan yang mengerikan, pembedahan, luka yang amat menakutkan dan lain-lain. Bila nampak darah dan something yang mengerikan seperti disebutkan kat atas ni, kepala aku akan menerawang entah ke mana, pitam dan rekod terburuk, aku akan terus pengsan ye kawan-kawan. Untuk pengetahuan semua, aku pun tak pernah derma darah. Aku sangat penakut? Owh tidak.. aku tidak takut, cuma aku rase ngeri tersangat-sangat je. Apa punca?? Nak tau??


Aku jadi macam ni lepas menyaksikan satu peristiwa berdarah kat depan mata aku. Macam serius je bunyinye kan.... Pembunuhan mengerikan ke?? Owh tidak.. Mase tu aku sekolah menengah, dalam satu program perkhemahan, ade seorang senior tengah potong-potong buluh untuk dijadikan gajet dalam kem kitorang. Sedang dia kapak-kapakan buluh tu, tangan die, terbelah kat buluh tu....... SANGAT HORROR, depan mata aku... Sangat takut, sangat ngeri, sangat sakit, sangat benci, sangat tidak suke!! Aku tak nak cerita dengan detail keadaan masa tu kerana aku sedang dalam kengerian tahap melampau sekarang (Menaip sambil menutup-nutup mata..).

Sejak tu, memang aku sangat-sangat fobia bila tengok darah, terpandang iklan Medic TV kat tv3 pun aku separuh gila. Perangai ni aku tak buat-buat okeh, tpi serius aku memang ngeri. Ajak la aku tengok wayang cerita hantu huduh sekali pun aku tak takut, tapi tolong jangan pakse aku tengok cerita yang berdarah-darah, bunuh secara ekstrem dan lain-lain yang berkaitan kengerian,akibatnya, aku akan memandang lantai sahaje sepanjang 2 jam dalam wayang tu..

Masa belajar kat matrikulasi aku ambil aliran Sains Hayat. Serius memang banyak eksperiment yang menggunakan darah dan membedah tikus. Ade satu eksperimen yang mana setiap group kene sumbangkan beberapa titik darah dari jari yang dicungkil/ dicucuk sikit dengan satu alat ni. Comfirm la aku tak kan tawarkan diri kan, aku tengok je dari jauh sambil senyum2 group member aku buat..hehe. Satu titik, kemuadian dua titik darah diorang picit dari jari sorang kawan masuk ke tabung uji. Masa tengok titik darah yang ketiga, aku suda berada di awang-awangan, dipapah member baik aku, si Biah..haha..

Aku tak tau sampai bile aku akan fobia dengan darah.. Tapi aku rase aku perlu kuatkan diri aku, buang fobia ni sebab ianya bakal menyusahkan hidup aku kelak. Ye la, macam mane bila kawen nanti, nak bersalin kalo ngeri? Macam mane nanti bila anak-anak ke suami ke (cehcehceh..) cedera, sape yang nak menghadap bersihkan luka-luka tu semua kalo bukan aku? Sampai bila aku tak berani nak derma darah macam orang lain? Tak kan nak fobia sampai mati?? Cannot la.. Owh Tuhan..tolong la hambamu ini..

p/s : Sedang aku mengoogle untuk mencari gambar yang bersesuaian dengan entri kali ini, pelbagai gambar ngeri yang keluar, lembu kene sembelih pun ade.. Oii..oii..cecepat aku tutup browser...hehe

2 comments:

beliamuda said...

kalau fobia darah, payahlah nak amik course yang related ngan sains hayat tu.

amirah said...

eh fobia drh ke?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails