Followers

Thursday, September 2, 2010

Rakyat Malaysia, Melayu, Cina, India Dan Yang Lain-lain Juga, Bersatu Kita Teguh, Bercerai Kita Roboh


Negara kita Malaysia baru 53 tahun merdeka. Entah kenapa akhir-akhir ni banyak sangat isu perkauman yang mula timbul yang tidak enak didengar. Secara jujurnya aku rasa takut dengan keadaan ni semua. Tidak menghormati rumah ibadat agama lain, Facebook Melayu babi, kutukan menghina bangsa lain dan sebagainya.

Facebook Melayu Babi yang di create oleh manusia durjana yang tak bertangungjawab itu contohnya aku rasa satu medium yang dicipta sengaja untuk melaga-lagakan kita sesama rakyat Malaysia. Admin page tu tak pernah bersuara, cuma menggunakan nama Melayu Babi untuk tarik perhatian masyarakat.

Benda macam ni boleh buat satu negara bertelagah, bergaduh antara kaum. Ape yang aku nampak kat wall facebook tu, ramai yang mengkomen, pelbagai bangsa. Dan most of them adalah menentang tindakan admin page tu. Kaum Cina ngan India jugak menentang. mereka juga tidak gembira ye bila timbul isu racist macam ni.

Kepada yang lain-lain, sila la sedar mungkin ada pihak yang tak senang tengok keharmonian bangsa di negara kita ni yang sedang mengambil kesempatan dalam apa saja cara untuk memporakperandakan kemakmuran negara kita. Kita kena kuat, kena bersatu untuk pastikan usaha pihak itu tak akan berjaya.

Berpeganglah pada kata-kata BERSATU KITA TEGUH, BERCERAI KITA ROBOH. Jangan biar dan jangan sampai kita berpecah belah. Berusaha bersatu. Mungkin pihak kerajaan perlu cari inisiatif serius untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya bersatu. Inisiatif yang berserta dengan tindakan dan bukan hanya kata-kata atau cogan kata tanpa tindakan.

Sekian, rakyat perihatin....

p/s : Aku ramai kawan Cina dan India jugak. Sangat seronok ye hidup harmoni tak kira kaum. Jangan racist la.. Jom bersatu. Aku sayang Malaysia!

4 comments:

Qarl said...

a very good write up!

APi said...

kita sesasme bangse pon pyah nak bersatu..
cam ne nak bersatu dengan bangse lain..
tapi tak semua yang macam tu..
majoriti mungkin anti-racism..
tapi disebabkan seorang dua ni..
pandangan kita silap terhadap yg lain juge..

SINGALAUTMETRO said...

macam ini sebenarnya wajah harapan anak bangsa Malaysia. Bukan dengan meluahkan sesuatu yang boleh merosakkan segala yang telah dibina. Tapi satu..heehe..bukan BARU 53 tahun merdeka...53 tahun tu tempoh lama..bukan baru.

amie said...

suke entri nii.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails