Followers

Tuesday, July 6, 2010

Ketam Oh Ketam

Ketam rebus kegemaran aku neh

Eh rasa nak makan ketam la.. Ketam fresh... Ketam baru turun dari jeti. Oh mak yok balik kampung tunggu ketam kat jeti.. Walaweh sedapnye ketam.. ketam di mana-mana atas kepala aku ni sekarang.. Berlegar-legar terbang.

Tau dak, dulu pakcik aku nelayan kat kampung. Bila dia tengok adik beradik dan ank sedara dia penuh kat umah tok aku, nanti dia balik dari laut mesti dia bawak balik hasil tangkapan ketam dia kat rumah tok dengan kuantiti keterlembakan yang melampaunye.. Makan sampai tak larat makan dah kitorang..

Tu dulu.. Masa dia masih seorang nelayan dan aku seorang budak yang rakus makan ketam. Sekarang dia tak turun laut lagi dah lepas eksiden motor. Tangan dia dah tak kuat nak angkat jaring, sangkar ketam tu sume. Jadi tak dapek la kami makan ketam free yang fresh lagi dengan rakus.

Kalau terasa nak makan ketam, bila balik kampung pagi dalam pukul 10 kitorang akn pergi jeti tunggu nelayan bawak turun ketam dari bot diorang. Fresh woo.. Lain dia punya manis tu. Selalunya kat umah tok, atok akan kukus atau rebus dengan air yang sikit je ketam tu. Garam pun tak yah letak.

Gambar jeti kat kampung aku gelang patah

Rasa dia? Makaih memang terangkat la beb. Manis dia lain wo, tak sama macam ketam beli kat pasar. Mana tak nye, ketam tu hidup-hidup lagi masuk dalam periuk tau. Kadang-kadang, bila lupa tutup periuk masa stim ketam tu, alih-alih ketam berlari keluar dari periuk..huhu

Aku lagi suka ketam masak stim cam tu je, sangat sedap lah! Auhhhhh air liur aku meleleh bercerita pasal ketam ni. Ketam oh ketam.. ketam ketam ketam..

10 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

baru beli ketam 2 ekor semalam.

suhaisweet said...

Besaqnye ketam..Anyway Nice..Visit mine if u free friend.. Bloody Day!

fiza said...

Ketam memang sedap klo dpt mkn yg fresh. Baru jer buat sup ketam last week, tapi ketam kecik² lah, tak puas mkn.

kodok hijau the ghost writer said...

kura kura, kucing, ketam.. kodok tak ada ker?

nota tapak kaki: ....ong kedek gedekk

::cdot the dot:: said...

ko dok gp ke?? katne??? aku pun asal sana..

Nazz@Purple said...

ketam masak cili pon sodap..try la plak..

Aini said...

cdot : kampung kat sana, kampung ladang... tp duduk skudai.. =)

..nOj.. said...

apesal cite pasal ketam plak ni. adoi terliurnye. pastu mkn cicah ngan air asam tu ke? sedap nye. mmg yg baru naik dr laut tu manis dia lain mcm sket. tp betul ke ketam tu berlari keluar dr periuk. ceh betul. panas kot. hahah

NeenaAnuar said...

owh! akak sangat missed with cik tam! hehehehe....

smallkucing said...

drooling

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails