Followers

Thursday, July 1, 2010

Kesayangan Aini =)

Hai susah betul nak cari cara- cara jaga kura-kura keil cinonet aku ni. Bila search kat google lain yang keluar. Cerpen Sang kura-kura dan arnab lumba lari pun kuar same.. Gelak dekah-dekah aku bace.. Kan dah terhilang fokus sekejap..haha

Aku ni konfius ni.. Cik kura-kura ni aku bela dari saiz die sebesar syiling 50 sen dan sekarang dah besar tapak tangan dah. Yang aku konfius ni, paras air dalam akuarium rumah cik kura-kura ni la. Nak letak sampai penuh kasi dia menyelam habis habisan atau separuh jek.

Bukan pe, adik ngan abang aku suka penuhkan air dalam akuarium tu. Diorang kata memang kura-kura hidup dalam air. Tapi aku ni kesian tengok cik kura-kura ni kena berenang jek 24 jam bila air banyak macam tu. Penat dia weh.

Kadang-kadang time aku basuh akuarium tu, aku letak dia kat lantai, kemain suke lagi dia berlari. Kemain laju lagik ni. Aku rasa dia sangat enjoy bila dapat keluar daripada air tu. Tu yang over excited tu berlarik-larik.

Aku ni yang risau bila tengok dia sakan berlari tu. Pasal kucing-kucing aku 2 ekor tu bersedia jek nak menerkam cik kura-kura yang tergedik-gedik berlari tu. Okeh terlanjur bercakap pasal kura-kura ngan kucing ni, meh la aku perkenalkan korang dengan kesanyangan - kesanyangan aku ni..


Baik kita mulakan dengan nini. Nini ni kucing yang sopan dan sangat menjaga tatasusila. Tengok, sopan je muka kan? Nak dengar suara sepatah pun susah.

Seterusnya ialah Si Bulat. Bulat merupakan sekor kucing gemuk yang masa kecik sangat bulat. Dia sangat agresif dan bising. Tengok muka pun bleh tau la..
Seterusnya cik kura-kura. Ni gambar dia masa aku lepaskan kat lantai. petang tadi. Tengok, kemain laju dia lari weh.. Excited sungguh.

Oleh kerana cik kura-kura terlalu menarik perhatian si Bulat dan Nini, aku letak dia dalam bekas supaya dia tak kena terkam..huhu.

Tengok, betul kan aku cakap si Bulat ni agresif sikit. Nini cool je duduk situ. Si bulat? Dah mulakan aksi nak menerkam cik kura-kura.

Tengok.. Dah makin dekat.. Kalau tak di luku kepala si Bulat ni, memang arwah la cik kura-kura aku tu. Nini tetap cool memandang bulan yang semakin muncul

Haaaa..itu dia cerita kesayangan hamba.. Nini, Bulat & Cik kura-kura

6 comments:

sairulsadiqah said...

letak je air penuh
n then letak satu batu sungai yang agak tinggi paras nya dari air. so bile dye nk berjemur. dye akan naik atas batu. kalaw dye rasa nk duk dlm air. dye akn duk dlm air tuh.

laGenDA KodOk HijAU said...

kena letak air penuh tapi kena sediakan kawasan yang tinggi dari paras air supaya dia boleh lepak santi..jgn lupa letak sekali.. payung, xtray rokok.. dah khidmat spa.wakakakaka

nota tapak kaki: sibulat tu lasak.. tgklah tuan dia macam mana hahahahah

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

weeeee...name kucing kite same lah si bulat..mase kecit2 die memang bulat sangat..hehehe

zulkbo said...

Salam bertandang lagi..
moga hari ini lebih baik
dari semalam..
alahai..comeinya binatang
peliharaan anda ni

جزاك اللهُ خيراً

myQza said...

comel je nini. baiknya dia duduk!

Mr. Asada said...

hohoho~ letak air penuh takpe, asalkan letak tempat untuk dia naik berjemur..

kura2 hidup 2 alam. kdg2 duk dlm air, kdg2 dia naek atas.. ngeee =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails