Followers

Friday, January 15, 2010

Susah Senang Si Kidal

Tahu apa itu kidal? Kidal ialah apabila seseorang itu cenderung menggunakan tangan kiri berbanding tangan. Ini terjadi bukan dibuat-buat tapi kerana orang kidal lebih dominan kepada otak kanan. Bagi yang tak tahu, otak kita berfungsi secara songsang yang mana jika kita dominan pada otak kiri, maka kita cenderung menggunakan tangan kanan. Tapi jika kita dominan kepada otak kanan, kita akan cenderung menggunakan tangan kiri.

Info yang semua orang harus tahu, cuma 10 % sahaja manusia kat dalam dunia ni yang kidal termasuk aku. Mcam unik je kan. Tapi korang tahu ke tak ada susahnya jadi orang kidal ni antaranya :

1. Time makan. Kalau makan pakai tangan sah-sah la akan pakai tangan kanan. Tapi bila part makan guna sudu tu yang kadang-kadang payah sikit. Macam orang cacat je aku pengang sudu guna tangan kanan..huhu. Tapi bila makan kat kedai tu, kadang-kadang pakai je tangan kiri pegang sudu, tapi kalau ade orang yang perasan, dan pandang, i malu... Ok fine! Tukar sudu ke tangan kanan, tapi kalau ada ayam terbang@terpelanting dari pinggan i ke pinggan u terima sahaje okeh.. =)

2. Menghasilkan tulisan menggunakan tangan kanan yang sangat huduh! Ya, memang diakui dari azali, memang tak boleh menghasilkan tulisan dengan tangan kanan dengan baik. Bukan saja buruk malah juga mengambil masa yang 5 kali ganda lebih lama berbanding menggunakan tangan kiri. Jadi hasrat untuk belajar menulis guna tangan kanan hanyalah perbuatan sia-sia bagi aku. Sudah 22 tahun hidup kat dunia ni pun tulisan menggunakan tangan kanan adalah lebih buruk dari budak 4 tahun yang baru masuk taska.

Ok, tidak lah cantik yg boleh dipuji, tapi sekurang-kurangnye lebih cantik dari yang kat bawah ni.. =)

Tengok, adik kau pun tulis lawa dari ni kan??

3. Terpaksa menggunakan alat-alat yang dicipta untuk orang-orang yang normal sahaja. Korang tahu, betapa payah nya nak mengupas kulit kentang guna alat pengupas kulit itu? Dan berapa kali sudah kulit tangan ni sendirik yang terkupas bila guna benda tu. Ok fine, si degil, lepas ni guna pisau sahaje ok supaya tangan boleh terus putus, kan lebih elok.

4. Satu lagi, pernah nampak pin tudung yang lawa-lawa berjurai-jurai macam gambar kat bawah ni? Cantik tu... Memang aku suka. Tapi ya ampun sikit punya susah, terkial-kial. Sebab pe? Sebab kalo aku pakai, yang berjurai tu akan jadi ke atas. Pasal pe? Haish, susah nak explain..haha.. Yang pasti, aku pakai pin guna tangan kiri, cucuk dari sebelah kiri, jadi benda tu akan jadi terbalik. Tak caya? Try la. Nak bagi kedudukan dia betul boleh je, guna tangan kanan,tapi agak payah la bagi aku yang kidal ni..hehe.. Kesian kan.. Pin bulat je yang pompuan kidal ni pakai, tak de berjurai bagai..

Pin tudung yang berjurai ni, kalau ikut style kidal aku ni, memang terbalik la aku pakai..haha

Sebenarnya banyak lagi kepayahan orang kidal ni. Cuma malas nak senaraikan je.. Cukup la setakat ini sahaja untuk kali ni. Lain masa cerita lagi pasal kidal ni okeh.. Daaaa.. =)

22 comments:

Zuewairy said...

saya pun kidal;)

HAZWAN17 said...

wah same la kite...
sy pn kidal gak

si lisot said...

kite pun kidal juga :)

Aini said...

Lai lai.. mana lagi si kidal macam kita? hehe.. =)

morriss said...

guna je tangan kiri time makan.. heheee... geli r...

eyes143.. said...

chanteq laaa..
lau anin gna tgn kiri..
cincai bocai la nnt..
huhuhu

arc13 said...

ade lg fakta xletak...banyak org kidal yg mati di dunia ni akibat brg2 biasa yg digunakan oleh org biasa

org kidal menggunakan otak kanan maka mereka ni dikatakan lebih bijak/genius

terdapat juge org kidal yg jantungnya terletak di dada kanan

F I T said...

pakai sudu tgn kiri tu tak kisah a..wat besa dh...kalu guna gunting camna lak?susah ke?nak pakai butang baju pn susah gk ke??jarang a jumpa org kidal ni..^_^

Didi Nadhirah said...

sy pun kidal tetibe nk ngaku kidal

bellar0ssa said...

haha.tgh bygkan aini pasang brooch terbalik..tapikan tulisan tgn kanan aini mcm intannye tgn kiri.haha..
ade kwn intan tu lg payah kidalnye. sbb dentist ni mostly lebih pd tgn kanan..so bile dia nk wat case kat patient.kene lah duk terbalik sebelah dental chair tu..sian gile tgk..

Mr Kamikaze said...

Org tgn kidal nie pintar dan bijak..

ASaDa RyutaRo said...

my dad kidal!! hehe..
tp boleh je mkn guna tgn kanan..
tp bila menulis.. kesiannya.. huduh klu guna tgn kanan..

ye ea 10% je??

L@n@ said...

dear.. my hubby kidal cam u.. kalo mkn pakai sudu sure guna kidal.. kalau x pkai sudu surelah kanan.. dan dah turun ke my doter skrg semua dia kidal.. tp org kidal nih kretip tau!!.. byk specialnyer.. patut banggaaa..

sI tEDI said...

aku tgn kanan.

emak dgn kakak kidal!

nur 'adli azhari said...

kne beli pin yg khas kan? lau x nmpk mcm pakai tebalik..huhu

SuRayA^i. said...

xpela kidal, yg pnting kite ade tg yg smpurna kn =D

D'Blaze said...

kalo pegang mouse mcmana pulak? susah x?

Si budak Aboi said...

kwn baik aboi pun tgn kidal jugak!

avid gunner said...

hahaha...lol @ kopek kulit kentang!

Salmia said...

aku pun kidal jugak.. apa yang tertulis di sini memang aku pun rasa.. =(

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...


saya pun kidal. mmg skali tgk, tulisan org kidal ni lawa2. xkira la laki or pompuan.. saya terasa jugak masalah yg dihadapi org kidal ni. masa skolah rendah dula, slalu akan tulis terbalik huruf2 yg berekor mcm 'y', 'g', 'j'. kepintaran org kidal ni lain sikit sbb cara otaknya berfikir sedikit berbeza berbanding org tgn kanan. dlm islam diajar makan tgn kanan, so yg ni ikut jer...

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

sabrina said...

aku pun dilahirkan kidal....rase ok jer...lain dari yg lain...tp dlm kuarga aku ade 3 org kidal..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails